Bu yazıda öncelikle Türkiye’deki mobil cihaz kullanımının/pazarının ne aşamada olduğunu bazı istatistiklerle anlatmaya ve daha sonra mobil cihazlardaki reklamlarınızdan daha fazla verim almanız için bazı tavsiyelerde bulunmaya çalışacağım.

Türkiye’de Mobil Ekosistem

Mobil cihazların Adwords reklamlarınız açısından önemini vurgulamak için, öncelikle Türkiye’deki mobil ekosistemi anlamak adına bazı önemli istatistiklerden bahsedelim.
2013 yılı itibariyle Türkiye’de nüfusun %30’u akıllı telefon kullanıyor. 2012 yılına baktığımızda bu oranın %14 olduğunu, dolayısıyla kullanım oranının yıllık %100’ün üzerinde büyüdüğünü görüyoruz. Her ne kadar gelişmiş ülkelere kıyasladığımızda, Türkiye’deki rakam nispeten düşük kalsa da; gerek artış hızı, gerekse %30’un bile ciddi bir kullanıcı sayısına işaret etmesi sebebiyle, ülkemizde mobil cihaz platformunun hem hali hazırda hem de önümüzdeki yıllarda ciddi bir potansiyele sahip olduğunu söyleyebiliriz.
Türkiye’deki mobil cihaz kullanıcılarının %88’i, mobil cihazlarından her gün internete girdiklerini, %43’ü en azından bir kez mobil cihazlarından çevrimiçi alışveriş yaptıklarını belirtiyorlar. Türkiye’deki mobil cihaz kullanıcılarının %33’ü her defasında, %38’i ise “çoğunlukla” mobil cihazlardaki reklamları farkettiklerini belirtiyorlar. Reklamları hiç farketmediklerini belirten kesim ise %4 ile sınırlı kalıyor. 
Yukarıdaki bilgiler ışığında, mobil cihazların Türkiye pazarında ne kadar önemli bir potansiyel teşkil ettiğini daha net olarak görmüş olduk. Şimdi de, mobil platformdan verimli bir şekilde yararlanabilmek için nelere dikkat edilmesi gerektiğini inceleyeceğiz.

Mobil Cihazlardan Yüksek Verim Almak 

1- Mobile Uyumlu İnternet Sitesi


Önümüzdeki dönemde öneminin giderek artmasını beklediğimiz mobil platformu verimli olarak kullanmanın ilk şartı, mobil cihazlar ile uyumlu bir internet sitenizin olmasıdır. Mobil cihaz kulancılarının daha küçük bir ekran kullandıkları ve çoğu zaman bir internet sitesini masa üstü cihazlardakine kıyasla daha kısa bir süre boyunca inceledikleri göz önünde bulundurulduğunda, sitenizdeki bilginin kullanıcıya mümkün olan en kısa sürede ve net bir şekilde verilmesi verimli olacaktır. Bunun için sade tasarımlı, kolay ve kısa sürede yüklenen, mobile uyumlu bir site; mobil cihazlardan aldığınız tıklamalar sonucunda gerçekleşen site içi etkileşimlerin daha hedefe yönelik olmasının ilk şartıdır.
Her ne kadar mobile uyumlu siteler, performans açısından daha verimli olsa da, bazı sektörlerde, mobile uyumlu olmayan siteler için bile; mobildeki hemen çıkma oranı, sitede geçirilen süre, görüntülenen sayfa sayısı gibi önemli göstergelerin diğer cihazlarla paralellik göstermesi mümkün olabiliyor. Bu noktada, mobil cihazlara ne kadar yatırım yapacağınızın kararını verirken, mutlaka bu verileri Google Analytics aracılığı ile incelemenizi öneririm.
Özetle, mobil cihazlardan yüksek verim için mutlaka mobile uyumlu bir internet sitenizin olması; fakat böyle bir çalışmanız yoksa bile, mevcut siteniz ile mobil cihazlarda bulunmanız faydanıza olacaktır.

2- Mobil Cihazlarda Dönüşüm

Mobil cihazlar ile ilgili çekincelerin başında, bu platformdaki dönüşümlerin az olması veya dönüşüm başına maliyetlerin yüksek olması geliyor. İlk etapta istatistikler açısından bu çekince doğru gibi görünse de, karar vermeden önce mobil siteniz içerisindeki problemlerin doğru tespit edilmesi ve  dönüşümün gerçekleşmesi sürecinde mobil cihazların rolünün doğru analiz edilmesi gerektiğini düşünüyorum.
Dönüşüm odaklı (çevrimiçi satış, form doldurulması, kayıt vb.) bir kullanıcı iseniz ve mobil siteniz olmasına rağmen mobil cihazlardaki dönüşüm değerlerinizden memnun değilseniz, özel olarak dönüşüm sayfanızın mobil cihazlarda nasıl göründüğünü kontrol etmenizde fayda var. Küçük ekran dezavantajından ötürü; doldurulacak formun, satın alım sayfasının, gerekli kayıt bilgilerinin mümkün olduğunca kısa ve net olması, mobilden gelen müşterileri dönüşüm esnasında kaybetmenizin önüne geçecektir.
Bunun yanında, mobil cihazlar çoğu zaman dönüşümün asıl gerçekleştiği yer olarak değil, müşteriniz ile ilk temas ettiğiniz platform olarak düşünülmelidir. Bir çok kullanıcı, herhangi bir ihtiyacını ilk etapta en yakınında olan mobil cihazı aracılığı ile Google’da aratma ve bulduğu sonuçları daha sonra daha geniş bir ekranda daha detaylı inceleme eğilimindedir. Dolayısıyla mobil cihazlardaki dönüşüm değerleri değerlendirilirken, bazı dönüşümlerin daha sonra diğer cihazlarda organik arama tarafından gelen trafik ile tamamlandığı gözden kaçırılmamalıdır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
3- Reklam Sıralamasının Önemi

Sayfanın üst kısmında 3, yan tarafta 8 reklam çıkan tabletler, masaüstü ve dizüstü bilgisayarların aksine, mobil cihazlarda sayfanın üst kısmında 2 adet reklam yer almaktadır. Mobilde 3. sırada bulunan reklam; sayfanın alt kısmında, organik arama sonuçlarının da altında yer alır. Dolayısıyla, mobil cihazlarda ilk 2 reklam dışında kalmanın verimlilik açısından ciddi bir düşüş yaratacağını söyleyebiliriz.
Sıralama ile ilgili problem yaşamamak için, mobil cihazlara özel ortalama konumunuzu kontrol edip, 1-1,5 arasında tutmaya çalışmanız, bu sıralamanın altında olmanız durumunda mobil cihazlara yönelik tekliflerinizi arttırmanız faydalı olacaktır. 


4- Reklam Uzantılarının Kullanılması

Türkiye pazarında teknoloji kullanım alışkanlıkları her geçen gün iyiye gitse de, çok ciddi bir kesim halen çevrimiçi alışveriş yapmaktansa telefonla sipariş veya fiziki alışveriş yolunu tercih ediyor. İlave olarak, çevrimiçi satışın yanında telefon ile sipariş seçeneğini de müşterilerinize sunmanız durumunda; sipariş verme ile ilgili çekincelerini giderme,  tamamlayıcı ürünler önerme gibi fırsatlara sahip oluyorsunuz. 
Bu durumda, Adwords reklamlarınızda telefon numaranızın bulunması önemli bir gereklilik haline geliyor. Mobil cihazlarda, arama uzantısı direkt olarak “Tıkla-Ara” şeklinde çıktığı için bu platformda görünen reklamlarınızın size telefon olarak dönüşme olasılığı ciddi biçimde artmış oluyor.
Fiziki olarak satış yaptığınız bir mağazanız olması durumunda ise, bulunduğunuz yeri harita veya adres bilgisi şeklinde gösterdiğiniz yer uzantısı sayesinde müşterilerinizin size yakın oldukları anda yakalayıp, satın alımı tamamlama ihtimalini maksimize etmiş oluyorsunuz. 
Söz konusu özelliklerden ötürü bu iki reklam uzantısının mobil cihazlarda kullanılmasının büyük fark yarattığını düşünüyorum.


5- Mobil Cihazlara Özel Reklam Oluşturulması

Mobil cihazlarda müşterilerinize farklı bir mesaj vermek için, yalnızca mobil cihazlarda görünen özel reklamlar oluşturmanız faydalı olacaktır. Örnek olarak, mobil cihazları daha ziyade telefon trafiği getirmesi amaçlı kullanıyorsanız, mobil cihazlarda çıkan reklam metinlerinizde “Bizi Hemen Arayın, Bilgi Almak/Rezervasyon/Sipariş için Arayın” şeklinde mesajlar vermeniz, telefon trafiğini olumlu yönde etkileyecektir. Başka bir örnekte, fiziki mağazanız aracılığı ile yaptığınız satışları arttırmak istiyorsanız, yalnızca cep telefonlarında çıkacak ve yer olarak yakın çevrenizde görüntülenecek özel bir indirim/promosyon öneren bir reklam metni kullanabilirsiniz.
Mobile özel reklam metnini değiştirmenin yanında, mobil reklamların sitenizdeki hedef sayfasını değiştirmek verimliliği pozitif yönde etkileyecektir. Örneğin, mobile uyumlu bir siteniz yoksa, kullanıcıların direkt olarak iletişim sayfasına yönlendirilmesi veya dönüşüm odaklı bir kullanıcı iseniz, reklamın direkt olarak dönüşüm sayfasına yönlendirilmesi, kullanıcıların size ulaşması için gitmesi gereken yolu kısaltarak, mobil platformu daha verimli kullanmanızı sağlayacaktır.


Sonuç olarak gerek mevcut erişim hacmi, gerekse önümüzdeki dönemdeki yüksek büyüme potansiyeli sebebiyle, mobil cihazlara yönelik çalışmaların önceliklendirilerek en az diğer mecralar kadar önemseyerek, mobil cihazlardan en yüksek verimi alabilirsiniz.


Gönderen: Özgen Dündar, Google AdWords Uzmanı
Yayınlayan: Merve Babayiğit, Google AdWords Uzmanı

Google AdWords hakkındaki en son yeniliklerden ve ipuçlarından haberdar olmak için buraya tıklayarak Inside AdWords Türkçe e-posta grubumuza abone olun!