Geleneksel reklamcılık yöntemlerinin aksine, çevrimiçi reklamcılığın temel avantajlarından birinin, hedef kitlenin kesin bir şekilde seçilebilmesi olduğu bir sır değildir. Reklamları, en ilgili kullanıcılara göstererek, yatırım getirisini en üst düzeye çıkarıyor ve kullanıcıların alakalı bilgilere ulaşmasını kolaylaştırıyoruz. Kitlemizi sınırlandırmanın temel yollarından birisi Coğrafi Hedefleme aracıdır. Bu araç, doğru bir şekilde kullanıldığında kullanıcı tabanını kesin bir şekilde seçebilmemize olanak verirken, ayarı hatalı yaptığımız durumda olası tüm gösterimleri kesebilir, daha da kötüsü, reklamlarımızı hedef bölgemizin dışındaki yerlerde gösterebilir.

Bu nedenle, çözüm gerektiren çok yaygın sorunlardan biri üzerinden (bir şehirdeki belirli bir ürün veya hizmet türünün, başka bir şehirdeki kullanıcılara reklamını yapmak) Coğrafi Hedeflemenin mantığını daha ayrıntılı olarak ele almaya karar verdik. Bu makale ile yalnızca bu özel sorunun çözümünü göstermeyi değil, uygulamada Coğrafi Hedefleme özelliğinin kullanımına ilişkin daha ayrıntılı bilgi vermeyi de amaçlıyoruz. Sonuçta, İstanbul'da bulunan kullanıcılara Antalya'daki otellerin reklamını yapmaya çalışacağız.

1) En doğrudan yol

Bu size çok kolay gelebilir. "Antalya'da otel" anahtar kelimesini oluşturup kampanyanın hedefi olarak İstanbul'u seçmenin yeterli olduğunu düşünebilirsiniz. Aslında o kadar kolay değildir. Sistem kullanıcıların yerini yalnızca IP adreslerine göre belirlemez, yer belirlemek için arama sorgusunu da kullanır. Üstelik, arama sorgusuna öncelik verir. Bu örnekte neler olduğuna bakalım. İstanbul'daki bir kullanıcı "Antalya'daki oteller" aramasını yapar ve sistem, arama sorgusunun önceliği nedeniyle fiziksel yeri yok sayarak, arama sorgusunu kullanıp bu kullanıcının Antalya Reklamları ile ilgilendiğini saptar. Ancak, kampanyamızın hedefi, Antalya değil, İstanbul'dur! Sonuç olarak bir hedefleme uyumsuzluğuyla karşılaşırız, reklamımız yayınlanmaz ve aşağıdaki anahtar kelime teşhis mesajı verilir:


Not: Bazı nadir durumlarda, şehrin adı arama sorgusunun başında veya sonunda değil, "konaklama için Antalya otelleri" örneğinde olduğu gibi ortasındadır ve reklamınız yine de görüntülenebilir (bu örnekte sorgu ayrıştırma işe yaramaz). Ancak, önemli sayıda gösterim (ve potansiyel müşteri) kaybettiğimiz için bu durumu kabul edemeyiz.

2) Hatalarımızdan ders çıkaralım ve yenilerini yapmaktan korkmayalım

İlk olarak hedef yerlerimiz arasına Antalya'yı ekleyip sorunu çözmeye çalışabiliriz. Tek çözüm buysa, artık reklamlarımızı bu yolla hem İstanbul'daki hem de Antalya'daki kullanıcılara göstermeye hazır hale geliriz. Bu, başlangıçta işe yarıyormuş gibi görünür. Reklamlarımızın İstanbul'da görünüp görünmediğini kontrol etiğimizde göründüğünü saptayıp mutlu oluruz. Peki sonrasında ne olur?

İzmir'deki bir kullanıcı "Antalya'daki oteller" araması yapmış ve reklamımızı görmüştür! Bunun nedeni, sistemin, kullanıcının fiziksel olarak bulunduğu yeri yok sayıp yalnızca arama sorgusuna bakmasıdır. Aslında yaptığımız, hedef bölgeler arasına Antalya'yı ekleyerek reklamlarımızı artık Türkiye'deki herkese göstermektir. Bu, sistemin arama sorgusuna bakması, sorgunun Antalya ile alakalı olduğunu saptaması ve reklamı kullanıcının bulunduğu fiziksel yerden bağımsız olarak göstermesi nedeniyle böyle olur.
Bu deneme başarısızdır çünkü, reklamlarımızı herkese göstermek istemiyoruz. Öyleyse başka çözümler aramaya koyulalım.

3) Hariç tutma işlevini kullanma

Bu noktada, belirli yerleri ekleyerek bir çözüm elde edemediğimiz açıktır. Ancak belki, hariç tutma işlevini kullanabiliriz. Bu işlevin iyi tarafı, hesaptaki Gelişmiş Coğrafi Hedefleme ayarları sayesinde, artık kullanıcıları, arama sorgusuna göre değil yalnızca fiziksel olarak bulundukları yerlere göre hariç tutabiliyor olmamızdır. Bunun için izlememiz gereken adımlar aşağıda verilmiştir:

a) Kampanyanın ayarlarında Ülke olarak Türkiye'nin tamamını seçeriz ve "Seçtiğiniz yerlerde bazı alanları hariç tutun"u tıklayarak, Türkiye'nin İstanbul dışındaki tüm bölgelerini hariç tutarız.

b) Gelişmiş Coğrafi Hedefleme ayarımızda varsayılan değerlerin seçili olduğundan ve ayarların aşağıdaki gibi olduğundan emin olmamız gerekir:


İşte oldu! Reklamlarımız yayınlanıyor. Üstelik yalnızca İstanbul'daki kullanıcılara!


Not: Reklamlarımız google.com.tr web sitesinde arama yapan, ancak IP Adresleri, hariç tutulan bölgelerden değil, söz gelimi Berlin veya Londra gibi bölgelerden olan kullanıcılara da gösterilebilir. Bu da kabul etmemiz gereken çok küçük bir risktir.

Sonuç

Bu makalenin Coğrafi Hedeflemenin mantığına biraz ışık tutacağını ve bu özel sorunun çözümünü sağlayacağını, ancak en önemlisi olası diğer sorunların nasıl çözüleceğiyle ilgili bir fikir vereceğini umuyoruz. Coğrafi Hedefleme işlevinin kullanımıyla ilgili başka püf noktaları bulduğumuzda bunları hemen sizinle paylaşacağız. Bu nedenle Blogumuzdaki güncellemeleri kaçırmayın!

Alexey Petrov, Google AdWords Ekibi