Bugünkü yazımızda, web sitenizin performansını ölçmek için kullanabileceğiniz bir dizi önemli Google Analytics Performans Göstergesini (KPI) ele alacağız. Sizin için en önemlisi hangisi? Trafik düzeyleri mi? Kaç kullanıcının dönüşüm sağladığı mı? Ödemeli arama reklamlarınız için yaptığınız harcamaya karşılık ne kadar satış yaptığınız mı? Bu Analytics göstergeleri, sitenizin şu anda gösterdiği performans düzeyini ve sitenizde yapmayı düşündüğünüz düzenlemelerin nasıl olması gerektiği hakkında size önemli bilgiler sağlar.
KPI nedir?

En basit haliyle KPI, Google Analytics'te bulunan ve hedeflerinize ulaşmada web sitenizin gösterdiği performans düzeyini gösteren bir ölçümdür. Bu nedenle, örneğin sitenizin hedefi İnternet üzerinden satış yapmaksa, Google Analytics'te izlenecek önemli bir ölçüm E-ticaret raporunuzdaki dönüşüm oranıdır. İnternet sitenize gelen ziyaretçilerden, alışveriş yapanların oranını, geldikleri kaynaklara göre görebilirsiniz. Analytics Performans Göstergesi KPI'ları tüm diğer ölçümlerden farklı kılan "önemli" kısmıdır: Bu ölçümler sitenizin performansı açısından, dolayısıyla da internet üzerinde çalışan işiniz açısından çok önemlidir.

KPI'lar neden kullanılmalıdır?


Analytics Performans Göstergesi KPI oluşturmak iki açıdan yararlıdır.
  • KPI'larınızdaki değişiklikler size ne zaman harekete geçmeniz gerektiğini gösterir. Google Analytics performans göstergelerini incelediğinizde, internet sitenizin ana sayfasından Hemen Çıkma Oranının %50 arttığını tespit ederseniz, bu durumun nedenini hemen saptamanız gerekir. Sitenizi ziyaret eden kullanıcıların bu eğilimini tersine çevirmek için gereken önlemleri almanız gerekir. En önemli olan ise, Google Analytics Performans Göstergeleri (KPI) ile bu trendi anında takip edebilirsiniz.
  • Analytics Performans göstergelerinden elde ettiğiniz önemli rapor ve ölçümleri iş arkadaşlarınız ile paylaşabilirsiniz. İnternet sitenizin gösterdiği performansı, grafiksel raporlar halinde iş arkadaşlarınıza, rapor sunduğunuz müdürünüze anında yazdırılabilir dosya halinde gönderebilirsiniz.
KPI listenizi nasıl oluşturmalısınız?

Başarılı bir Google Analytics Performans Göstergesi (KPI) oluşturma işlemi, sitenizin işletme hedeflerini Analytics hesabınızda anlamlı ölçümlere dönüştürme olarak özetlenebilir. İşinizi en iyi siz bilirsiniz ve her iş farklı olduğu için kendi Analytics Performans Göstergesi KPI'larınızı yalnızca siz oluşturabilirsiniz.
Başlangıç olarak, kendinize ve firmanızdaki önemli kişilere tek bir soru sormanız gerekir: 'Sizce şirketinizin neden bir sitesi var?' Cevapları yazın. Büyük olasılıkla, konuştuğunuz kişiye göre farklı cevaplar alacaksınız. Şirketinizdeki tüm bölümlerden bilgileri alın ve sonra cevapların önceliğini belirleyin. Cevaplardan en iyi 10 tanesini değerlendirmeye almanızı öneririz. Aldığınız cevaplara göre firmanızın performans göstergelerini Google Analytics hesabınızda tanımlayabilirsiniz.

İşletme hedeflerinizi hesaba kattıktan sonra, firmanızın hedefleri ile alakalı performans göstergelerini Google Analytics hesabınızda oluşturmaya başlayabilirsiniz. Örneğin, işletme hedeflerinizden biri, sitenize yapılan ziyaretlerin sonucunda fiziki mağazanıza daha fazla kişinin gelmesini sağlamak olduğunu düşünelim. Bu durumda, araştırma yapmak için sayfanızı ziyaret eden kişilerin, sitenizde adresini verdiğiniz fiziki mağazanıza yönlendirilmesindeki dönüşüm oranı Analytics hesabınızda iyi bir Performans Göstergesi (KPI) olacaktır.

Aşağıda, firma hedefleriniz ile alakalı Google Analytics Performans Göstergesi (KPI)'ları oluşturmanıza yardımcı olacak bazı fikirler bulacaksınız:
  • Performans Göstergesi KPI'ların önemli ve işletmeyle alakalı olduğundan emin olun. Analytics Performans Göstergesi KPI'larınızı işletme hedeflerinizle alakalı olması gerçekten çok önemlidir. "Daha fazla ziyaretçi çekmek" gibi bir KPI iyi bir seçim gibi görünebilir, ancak işletme hedeflerinizle gerçekten bağlantılı mıdır? Pazarlama çabalarıyla ziyaretçileriniz iki katına çıktığı halde yeni ziyaretçilerin hiçbiri alışveriş yapmazsa ne olacak? Daha kaliteli ziyaretçiler çekmek daha iyi bir fikir olabilir. Kalite, dönüşüm oranıyla veya hemen çıkma oranıyla ölçülür. İşletme hedefleriniz ve buna bağlı olan Analytics Performans Göstergesi KPI'larınız farklılıklar gösterebilir. İşletmeniz için doğru Analytics Performans Göstergesi seçtiğinizden emin olun.
  • Performans Göstergesi KPI'larınızın işleme dönüştürülebilir olmasını sağlayın. Seçtiğiniz bir Analytics Performans Göstergesi (KPI) ile ilgili işlem yapamıyorsanız o iyi bir KPI değildir. Bir sonraki gün, bu Analytics Performans Göstergesi (KPI) ikiye katlanırsa veya yarıya inerse ne yapacağınızı kendinize sorun ve performans göstergesini buna göre belirleyin.
  • Hedef kitlenize odaklanın. Raporları firmanızdaki ekibinizin diğer üyeleriyle paylaşıyorsanız, her şeyin herkesi ilgilendirmediğini aklınızda bulundurun. Ölçümleri ekip üyeleri ile paylaşırken, ekip üyelerinin dikkatlerini işleri açısından en önemli olan noktaya toplanması için sadece alakalı ölçümleri doğru kişiler ile paylaşmaya çalışın. Örnek: "Geçen hafta kullanıcıların %50'si sitemizdeki arama işlevini kullandı. Bunların %45'i arama sonuçlarındaki ilk on terimi görüntüledikten sonra siteden hemen ayrıldı". Bu bilgiler, site aramasını geliştirme üzerinde çalışan tasarım ekibi ve onların yöneticisi için yararlı olabilir, ancak pazarlama bölümü için gereksiz olabilir.
Google Analytics ile işletme hedeflerinizi nasıl düzenli olarak takip edebileceğinize dair yukarıda verdiğimiz bilgilerin faydalı olduğunu umuyoruz.